- Timmermans a plecat putin cam agresiv in interventia
pe care a avut-o in Comisia LIBE, dar la final si-a schimbat atitudinea,
aratand o dorinta de cooperare.
- Cand vorbim de afectarea statului de drept ne gandim
la 2 lucruri si consideram ca la nivelul Comisiei acestea ar trebui sa fie
preocuparile: sunt respectate principiile fundamentale de functionare ale
unei societati democratice? Separatia puterilor in stat e respectata? E
respectata independenta justitiei?
- Daca ele sunt
respectate, celelalte lucruri sunt de ordin tehnic, cum sunt legile de
functionare a justitiei, care nu au nicio legatura cu statul de drept sau
functionarea acestuia, care tin de politica penala.
- Romania a fost inca o data pusa la colt in
Parlamentul European datorita dezinformarilor care au ajuns la acest nivel
si denaturarilor din partea unor politicieni romani.
- Nu putem sa fim
incantati de postura in care s-a aflat Romania, insa acest lucru nu ar
trebui sa ne mire avand in vedere ca ani de zile s-au exportat disputele
politice interne la Bruxelles.
- Dezbaterea care a avut loc in comisia LIBE si in
care s-au folosit foarte multe generalitati, am putut asista la luari de
pozitie care dovedesc si o lipsa de informare, si o lipsa de buna
credinta, va pregati dezbaterea care va avea loc pe data de 3 in
Parlamentul European.
- Acea dezbatere va
trebui sa ofere posibilitatea Romaniei, institutiilor statului sa
prezinte lucrurile reale cu privire la situatia din tara noastra.
- In privinta legilor de organizarea a justitiei
trebuie subliniat faptul ca ele nu au cum sa afecteze lupta impotriva
coruptiei, asa cum s-a spus in comisia LIBE de catre unii dintre
intervenienti.
- Putini dintre cei
care s-au exprimat pe acest subiect nu cunosc pe fond care este
continutul reformelor care s-au facut in Romania in aceasta perioada.
- Insa, chiar si in
aceste conditii putem sa aratam cum am aratat si pana acum ca avem
deschiderea necesara la dialog, atat cu Comisia Europeana, cat si cu
Comisia de la Venetia, sa putem sa discutam care sunt observatiile lor.
- Aceste modificari
pentru reformarea justitiei au un scop foarte clar – restabilirea
independentei justitiei, respectarea separatiei puterilor in stat,
scoaterea din acest mecanism al serviciilor de informatii care au
distorsionat actul de justitie, reasezarea justitiei in reperele firesti
pentru un stat de drept autentic.
- De asemenea, am putut observa faptul ca in momentul
in care s-a incercat ducerea discutiei in planul statului de drept, cei
care au raspuns, prim vicepresedintele Comisiei a trecut imediat la
subiectul coruptiei.
- Cand s-a discutat
despre coruptie si parea sa fie chestiunea oarecum clara, a intervenit
problema referendumului pentru definirea familiei.
- Deci, aceste
jocuri politice, daca nu le vedem si daca nu constatam activitatea celor
care gestioneaza la nivelul Comisiei anumite instrumente, sigur ca putem
sa ramanem dezamagiti, putem sa consideram ca suntem nedreptatiti.
- Dezbaterea a aratat ca multi stiu foarte putin
despre lucrurile din tara. Fac consideratii mai mult sau mai putin
categorice care nu sunt justificate de cunostintele superficiale pe care
le au, dar aceste luari de pozitie sunt explicate de apropierea alegerilor
europarlamentare, unde exista mai multe jocuri politice.
- Dezbaterea din
Comisia LIBE a aratat ca sunt multe agende individuale, sunt agendele
unor partide, sunt agendele gruparilor care se fac in perspectiva
alegerilor pentru Parlamentul European si, mai ales, pentru configurarea
politica de dupa a Parlamentului European.
- Aceste interese
influenteaza aceasta dezbatere cu privire la tara noastra si sigur ca
putem spune ca Romania a cazut intr-un moment prost din acest punct de
vedere, mai ales ca, in loc sa facem o figura buna in perspectiva
pregatirii presedintiei Consiliului European, noi suntem subiectul unei
astfel de dezbateri care afecteaza, fara indoiala, imaginea Romaniei.
- In privinta reactiilor unor europarlamentari de la
PNL, dar nu numai, nu putem decat sa ne exprimam regretul fata de
atitudinea acestora, care cu multa nonsalanta pronunta neadevaruri sau
minciuni chiar in legatura cu situatia din Romania, distorsioneaza
realitatile si acest lucru numai pentru beneficiul lor personal, dar in
dezavantajul tarii.
- Dezbaterea de ieri a dezvaluit o serie de carente la
nivelul informarii Parlamentului European. Ne-a dezamagit nivelul de ieri
din cadrul dezbaterii, pentru ca in loc sa se intre in fondul problemelor
s-a ramas sa se rezume la o chestiune mai degraba de politica, de
propaganda, de campanie electorala.
Referitor la criticile privind modificarea legilor din
domeniul justitiei
- Si de aceasta data a fost o discutie generala, cu
atacuri la adresa Romaniei, a Parlamentului in ceea ce priveste legile pe
care Legislativul roman le-a adoptat, insa fara a se spune punctual care
articole incalca principii si valori europene sau ale statului de drept.
- Am cerut si vom
cere sa depasim faza aceea a ingrijorarilor, preocuparilor, potentiala
afectare a statului de drept.
- Trebuie sa discutam
punctual, si anume care solutie legislativa nu este buna, pentru ca daca
vorbim lucruri punctuale, atunci ele pot fi si solutionate.
- Simpla iesire in
public cu enunturi de principiu, dar care nu au o abordare secventiala
documentata, nu face decat sa dezinformeze opinia publica si sa creeze o
perceptie gresita cu privire la tara noastra.
- Totodata, este gresit spus faptul ca recomandarile
Comisiei de la Venetia nu au fost luate in calcul de Romania. Parte dintre aceste recomandari
exprimate de Comisia de la Venetia au fost preluate.
- Mai mult, unele
dintre ele au fost validate de catre Curtea Constitutionala. Cata vreme
CCR spune ca e in regula, e bine. Nicio lege nu e perfecta, orice lege e
perfectibila.
- Cu privire la Codul Penal si Codul de Procedura
Penala, ingrijorarile, preocuparile de un fel sau altul sunt premature
pentru ca ele se afla in controlul de constitutionalitate la CCR si nu
stim care sunt solutiile finale care se vor aplica.
- In ceea ce priveste legile justitiei, acestea de 14
ani functioneaza si au o multime de prevederi necostitutionale. Noi suntem
in plin proces legislativ, nu este nimic definitiv.
Referitor la MCV
- Cu parere de rau trebuie sa contrazicem
primvicepresedintele Comisiei Europene cu privire la faptul ca MCV este
cea mai buna solutie pentru Romania.
- Acest MCV nu a fost
chiar riguros instituit, iar faptul ca in cei 11 ani nu a sesizat niciun
moment abuzurile si excesele care s-au petrecut in Romania ridica
serioase semne de intrebare.
- Mai mult, la inceput, acum 11 ani, Romania avea 3
obiective de indeplinit. Acum, dupa 11 ani mai avem 12 obiective.
- De ce? Cele 3
initiale erau ca niste tinte mobile pentru ca mereu cand te apropiai de
ele aparea si altceva.
- Din acest motiv am cerut Comisiei Europene sa ne
spuna exact care sunt obiectivele sa stim ce avem de bifat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu