- Modificarea Codului Penal, indiferent cand ar fi
operata, va aduce controverse. E bine ca exista controverse, e bine ca
exista puncte de vedere diferite, pentru ca traim intr-o societate
democratica.
- Insa, pana la urma,
deciziile numeroase ale Curtii Constitutionale privind acceptarea,
admiterea exceptiilor de neconstitutionalitate a unui numar foarte mare
de articole din Codul Penal, practicile europene in materie, deciziile
CEDO, recomandarile Comisiei de la Venetia, toate acestea au dovedit ca
sunt absolut necesare modificari ale Codurilor Penale.
- In final, prin
votul majoritatii, s-a hotarat care este forma pe care aceste coduri o
vor avea.
- Exista o nevoie de a schimba in acest moment
filozofia Codului Penal, in sensul in care punem accent mai mare pe
recuperarea prejudiciilor, pentru ca simpla trimitere in inchisoare a
celor care au fost gasiti vinovati de justitie nu rezolva problema
complet.
- Nu politica punitiva
este cea care rezolva problemele, de aceea credem ca si o definire mai
corecta, mai exacta a prevederilor din Codul Penal va ajuta intr-un mod
esential pentru ca in viitor abuzurile si excesele care au fost
constatate in ultimii ani in justitie si datorita carora probabil multi
oameni nevinovati au ajuns sa fie condamnati sa fie eliminate.
- Marea majoritate a amendamentelor provin de la CSM si
de la asociatiile profesionale, din zona justitiei. Este important ca se
poate trece peste deciziile care au constatat neconstitutionalitatea unor
dispozitii din Codul penal, in asa fel incat alternativa la actuala forma
sa fie cea propusa de Comisia speciala.
- Intre a avea dispozitii
in Codul penal neconstitutionale si a obliga instantele de judecata sa
faca lucruri anormale pentru Statutul judecatorilor, adica sa distinga ce
anume din Codul penal se poate aplica si in ce limite si cum anume
trebuie interpretata legea si a face modificarile pe care le-am
considerat la acest moment ca fiind necesare, a doua varianta este de
preferat.
- Propunerile facute azi nu sunt facute pentru cineva
anume. Ele sunt aplicabile tuturor cetatenilor. Argumentele opozitiei nu
sunt altceva decat simple lozinci cu substrat politic.
- Azi am indreptat,
deopotriva, codurile adoptate de PDL-ul lui Boc si Basescu, codurile
pentru care Predoiu si-a asumat raspunderea. Azi, cei care votau cu ochii
inchisi codurile neconstitutionale ale lui Boc si Predoiu, dau lectii de
moralitate.
Referitor la abuzul in serviciu
- Abuzul in serviciu, asa cum era reglementat, trebuia
schimbat. El a constituit fundamentul unei serii lungi de abuzuri.
- Ne-am propus ca in
urma modificarilor aduse Codurilor penale sa nu mai existe posiblitatea
abuzurilor, sa nu mai avem in continuare oameni nevinovati care sa fie
tarati si asupra carora sa existe acea prezumtie de «penal».
- Dosarele instrumentate la DNA pe coruptie sunt in
proportie de aproximativ 90% pe abuz in serviciu, care este considerata ca
o infractiune conexa coruptiei. Altii nici macar nu sunt acuzati direct ei
pentru abuz in serviciu, ci participare indirecta la abuz in serviciu.
- Toate lucrurile acestea
au transformat Romania intr-un exemplu pe care eu il deplang, adica
Romania a devenit, cu ajutorul DNA, tara cea mai corupta din Europa, prin
numarul de cazuri de coruptie raportate.
- Romania trebuie sa se raporteze la legislatia
europeana care constituie un model fara indoiala si pentru tara noastra,
sa ne uitam ca sunt tari in care nu exista aceasta prevedere de abuz in
serviciu.
- Prevederile de pana acum din Codul Penal erau folosite cu precadere ca instrumente politice de eliminare a unora care sunt incomozi in regimul comunist. La fel cum s-a intamplat in ultima perioada si in Romania. Nu e nicio diferenta.
Departamentul de comunicare
ALDE Sibiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu